Minimální
preventivní program pro školní rok 2015/2016
;)
Základní škola Světlá nad Sázavou,
Komenského 234
Tel. 569452769
Zpracovala Mgr. Hana Kubínová
1.
Specifika a charakteristika školy
Základní škola Světlá nad Sázavou je
jednou ze dvou základních škol, které se v našem městě nachází. Jelikož je
počet žáků naší školy méně než 300, řadí se mezi menší školy. Školní vzdělávací
program naší školy nese název Základní škola pro život.
Škola je rozmístěna do dvou budov.
První stupeň se nachází v ulici Jelenova, druhý stupeň v hlavní
budově v Komenského ulici, kde sídlí také vedení školy. Toto rozdělení je
velkým pozitivem především pro mladší žáky, protože se mohou vzdělávat
v klidnějším prostředí.
Stravování je pro první stupeň
zajištěno v MŠ Na Sídlišti a druhý stupeň dochází do školní jídelny
základní školy v ulici Lánecká.
Školní družina je umístěna
v budově prvního stupně v Jelenově ulici.
V budově prvního i druhého
stupně se nachází menší tělocvičny a v areálu hlavní budovy je
k dispozici hřiště s umělým povrchem. K budově prvního stupně
náleží školní pozemek, na kterém bylo v uplynulém školním roce zřízeno
dětské hřiště. Žáci zde mají děti možnost trávit přestávky nebo odpolední
vyučování, odpoledne je hřiště využíváno družinou. K budově v ulici Komenského
náleží pozemek se zahradou, která byla zrekonstruována, a žáci ji navštěvují
v rámci pracovních činností.
Na obou stupních školy mohou žáci
v odpoledních hodinách navštěvovat zájmové kroužky.
Na druhém stupni školy aktivně
funguje školní parlament.
Kromě světelských dětí tvoří velkou
část našich žáků děti dojíždějící z okolních vesnic. Každý rok jsou také
doplněny šesté ročníky dětmi z venkovských škol.
Naše škola vychází vstříc žákům se
speciálními vzdělávacími potřebami, proto také došlo v průběhu školního
roku 2013-2014 ke změnám ve složení tříd. Od 1. února 2014 byla zřízena třída
pro žáky se zdravotním postižením, v níž jsou zařazeni žáci dvou ročníků
(v letošním roce 3. a 4. ročník). Funguje zde také asistent pedagoga.
Celkem bude v letošním školním
roce zaměstnáno na naší škole osm asistentů pedagoga, z toho tři na druhém
stupni. K 1. září 2015 máme individuálně integrováno 24 žáků se zdravotním
postižením, z toho tři žáky s lehkým mentálním postižením, kteří jsou
vzděláváni podle RVP – Přílohy pro žáky s lehkým mentálním postižením a
jednoho žáka s dětským autismem. Skupinově integrováno je 8 žáků.
S vytvořením třídy pro děti se
zdravotním postižením se v naší škole otvírá prostor pro práci s nadanými dětmi.
Ve spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou systematicky pracujeme
s talentovanými dětmi.
Našim cílem je umožnit všem dětem vzdělávání,
které odpovídá jejich potřebám a možnostem.
2.
Stav dětí ve vztahu k rizikovému
chování (patologickým jevům)
V loňském školním roce jsme
řešili několik problémů vandalství (nejčastěji zničené dveře), několik projevů
šikany a nevhodného chování vůči spolužákům. Vše jsme řešili většinou individuálními
pohovory s rodiči, někdy pomocí výchovné komise (ředitelka školy, výchovný
poradce, třídní učitelé, zákonní zástupci). V některých případech bylo
nutno přistoupit ke kázeňskému trestu (důtka ředitele školy). Nebyla udělena
žádná snížená známka z chování. Proto se i v nadcházejícím školním
roce zaměříme na prevenci, abychom co nejvíce takovýmto problémům zamezili.
Na jaře 2015 byl při Městském úřadu Světlá nad Sázavou zřízen
Tým pro děti a mládež pro koordinaci preventivních aktivit, na jehož aktivitách
se podílí také naše škola. Společně budeme v příštích letech organizovat
aktivity v rámci primární prevence, které budou financovány Městským
úřadem Světlá nad Sázavou.
I nadále se budeme zabývat vztahy ve
všech třídách, jelikož víme, že někdy nejsou vztahy mezi spolužáky ideální. O
všem budeme informovat rodiče písemně, telefonicky, prostřednictvím třídních
schůzek, na webových stránkách nebo při osobním kontaktu. Budeme se také snažit
zapojit rodiče co nejvíce do chodu školy, např. při organizování různých
aktivit (masopust, školní ples, školní projekty, exkurze apod.).
Garant
Výchovný poradce Mgr. Hana Kubínová
Spolupráce se speciální pedagožkou
Bc. Michaelou Pešoutovou, s ředitelkou
školy PhDr. Janou Myslivcovou, se zástupkyní školy Mgr. Lenkou Včelovou,
s asistenty pedagoga a s ostatními učiteli. Při vážnějších problémech se
obracíme na paní ředitelku PPP Havlíčkův Brod Mgr. Evu Stloukalovou, která nám
zajišťuje preventivní a intervenční programy.
SPOLUPRÁCE
S OSTATNÍMI ORGANIZACEMI
Ø Městská policie – besedy a přednášky
(právní odpovědnost mladistvých, drogová prevence)
Ø Policie Havlíčkův Brod – besedy a
přednášky, prevence kriminality dětí a mládeže;
Ø PPP Havlíčkův Brod - vzdělávání
pedagogů, měsíční schůzky výchovných poradců; pedagogicko-psychologická
vyšetření žáků s problémem
Ø SPC Havlíčkův Brod a Jihlava –
pedagogicko-psychologická vyšetření žáků s problémem, konzultace
s pedagogy, výchovným poradcem
Ø OSPOD – řešení záškoláctví,
zanedbávání povinné rodinné péče;
Ø Dětští a odborní lékaři
Ø Úřad práce Havlíčkův Brod – volba
povolání
Ø Hasičský záchranný sbor (besedy)
Ø Záchranná služba Ledeč nad Sázavou
(besedy, školení)
Ø Krajský úřad Kraje Vysočina (školení,
schůzky)
Cíl MPP
Žáci šestého a sedmého ročníku se
zúčastní preventivního programu Čas proměn, který pořádá společnost MP
Education, s.r.o. Cílovou skupinou programu jsou děvčata
a chlapci ve věku 12-13-ti let. Program má pomoci učitelům v přípravě
předpubertálních dětí na období dospívání.
Pro žáky druhého stupně (7. – 9.
ročník) bude připravena beseda Prevence závislostí, kterou bude organizovat Věznice
Světlá n/S nebo Spektrum Žďár nad Sázavou.
Pro žáky devátých ročníků opět
zorganizujeme přednášku na téma pohlavní nemoci a AIDS.
Pro osmý ročník bude jako již
každoročně uspořádána beseda s názvem Posilování právního vědomí
nezletilých, která připraví OSPOD ve spolupráci s Městskou policií Světlá n/S.
Nově bude připravena beseda Policií
ČR na téma bezpečnost a ochrana zdraví.
Žáci devátých ročníků si doplní
informace z oblasti finanční gramotnosti na přednášce, kterou pořádá Občanská
poradna Oblastní charity Havlíčkův Brod.
I v tomto školním roce budeme
pokračovat ve spolupráci s místními subjekty a organizacemi, které se nám v
minulých letech velice osvědčily (besedy s odbornými lékaři, s OSPODEM, se
záchranáři, hasiči a Policií ČR).
Jelikož program naší školy nese název
Základní škola pro život, je pro nás důležité, aby z našich žáků vyrostly
osobnosti, které dokáží přiměřeně svému věku poukázat na určitý problém,
prozkoumat ho, zeptat se na něj, chtějí se vzdělávat a spolupracovat. Žáci by
měli umět co nejlépe využívat svůj volný čas, dobře vycházet s ostatními
lidmi jak ve škole, tak i mimo ni.
Dále se také budeme zaměřovat na
zkvalitnění vztahů učitel a žák, škola – rodiče prostřednictvím besed a dalších
akcí.
Budeme vycházet z Metodického
doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže MŠMT ČR č.j.: 21291/2010-28, které
nahrazuje stávající Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy
k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže č. j.: 20
006/2007-51. Tento pokyn do prevence rizikového chování zahrnuje:
a)
Ø záškoláctví,
Ø šikana, rasismus, xenofobie,
vandalismus,
Ø kriminalita, delikvence,
Ø užívání návykových látek (tabák,
alkohol, omamné a psychotropní látky – dále jen
„OPL“) a onemocnění HIV/AIDS a dalšími infekčními nemocemi souvisejícími
s užíváním návykových látek,
Ø závislost na politickém a náboženském
extremismu,
Ø netolismus (virtuální drogy) a
patologické hráčství (gambling)
b)
Ø domácí násilí,
Ø týrání a zneužívání dětí, včetně
komerčního sexuálního zneužívání,
Ø ohrožování mravní výchovy mládeže,
Ø poruchy příjmu potravy (mentální
bulimie, mentální anorexie).
Cíle jsou rozděleny na:
·
krátkodobé
·
dlouhodobé
Cíle pro školní rok 20015/2016:
a) krátkodobé
Ø seznámení žáků s týmem
pracovníků školního poradenského pracoviště (ŠPP) – informace, kde je najdeme,
emailovou adresu, konzultační hodiny apod.
Ø obnovení adresáře pro potřeby ŠMP
Ø zavedení pravidel tříd – třídní
učitel
Ø nabídka vzdělávání v oblasti
prevence pro pedagogický sbor
Ø preventivní a adaptační programy
v některých ročnících
Ø průběžně informovat kolegy o
nabídkách dalších preventivních akcí a dalšího vzdělávání pedagogů v dané
oblasti
b) dlouhodobé
Ø pracovat na spolupráci rodičů a školy
Ø pravidelné (celoroční) hodnocení MPP
žáky i učiteli
Ø mapování situace v jednotlivých
třídách - klima tříd, možný výskyt rizikového chování (sociálně patologických
jevů)
Ø dodržovat a postupně doplňovat plán
činností, popř. ho obměnit dle situace
Ø spolupráce se školním parlamentem
Ø spolupráce s učiteli, žáky,
rodiči
Ø další vzdělávání pedagogů a metodiků
prevence