Minimální
preventivní program pro školní rok 2017/2018
;)
Základní škola Světlá nad Sázavou,
Komenského 234
Tel. 569452769
Zpracovala Mgr. Hana Kubínová
1.
Specifika a charakteristika školy
Základní škola Světlá nad Sázavou je
jednou ze dvou základních škol, které se v našem městě nachází. Jelikož je
počet žáků naší školy cca 250, řadí se mezi menší školy. Školní vzdělávací program
naší školy nese název Základní škola pro život.
Škola je rozmístěna do dvou budov.
První stupeň se nachází v ulici Jelenova, druhý stupeň v hlavní
budově v Komenského ulici, kde sídlí také vedení školy. Toto rozdělení je
velkým pozitivem především pro mladší žáky, protože se mohou vzdělávat
v klidnějším prostředí.
Stravování je pro první stupeň
zajištěno v MŠ Na Sídlišti a druhý stupeň dochází do školní jídelny
základní školy v ulici Lánecká.
Školní družina je umístěna
v budově prvního stupně v Jelenově ulici.
V budově prvního i druhého
stupně se nachází menší tělocvičny a v areálu hlavní budovy je
k dispozici hřiště s umělým povrchem. K budově prvního stupně
náleží školní pozemek, na kterém bylo v uplynulém školním roce zřízeno
dětské hřiště. Žáci zde mají děti možnost trávit přestávky nebo odpolední
vyučování, odpoledne je hřiště využíváno družinou. K budově v ulici Komenského
náleží pozemek se zahradou, která byla zrekonstruována, a žáci ji navštěvují
v rámci pracovních činností.
Na obou stupních školy mohou žáci
v odpoledních hodinách navštěvovat zájmové kroužky.
Dále na naší škole aktivně funguje
školní parlament.
Kromě světelských dětí tvoří velkou
část našich žáků děti dojíždějící z okolních vesnic. Každý rok jsou také
doplněny šesté ročníky dětmi z venkovských škol.
Naše škola se již mnoho let věnuje
inkluzi a v každém ročníku máme několik žáků, kteří mají stanovena podpůrná
opatření (2. – 4. stupeň). Mnoho z nich má doporučeno asistenta pedagoga.
Celkem bude v letošním školním roce zaměstnáno na naší škole devět asistentů
pedagoga, z toho čtyři na druhém stupni.
1. února 2014 byla zřízena třída pro
žáky se zdravotním postižením, v níž jsou zařazeni žáci dvou ročníků (v
letošním roce 5. a 6. ročník). Také v této třídě funguje asistent
pedagoga.
S vytvořením třídy pro děti se
zdravotním postižením se v naší škole otvírá prostor pro práci s nadanými dětmi.
Ve spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou systematicky pracujeme
s talentovanými dětmi.
Naším cílem je umožnit všem dětem vzdělávání,
které odpovídá jejich potřebám a možnostem.
2.
Stav dětí ve vztahu k rizikovému
chování (patologickým jevům)
Nejčastějšími projevy rizikového
chování jsou stále vztahové problémy mezi žáky slovní útoky, vyhrožování, agresivita,
menší projevy šikany, vandalismus, vulgární vyjadřování a záškoláctví. Vše řešíme většinou individuálními pohovory s rodiči,
někdy pomocí výchovné komise (ředitelka školy, výchovný poradce, třídní
učitelé, zákonní zástupci). V některých případech je nutno přistoupit ke
kázeňskému trestu (důtky třídního učitele, důtka ředitele školy, snížená známka
z chování). Proto se i v nadcházejícím školním roce zaměříme na
prevenci, abychom co nejvíce takovýmto problémům zamezili.
Na jaře 2015 byl při Městském úřadu Světlá nad Sázavou zřízen
Tým pro děti a mládež pro koordinaci preventivních aktivit, na jehož aktivitách
se podílí také naše škola. I v následujícím školním roce budeme žádat o
dotaci na organizování aktivit v rámci primární prevence.
I nadále se budeme zabývat vztahy ve
všech třídách, jelikož víme, že někdy nejsou vztahy mezi spolužáky ideální. O
všem budeme informovat rodiče písemně, telefonicky, prostřednictvím třídních
schůzek, na webových stránkách nebo při osobním kontaktu. Budeme se také snažit
zapojit rodiče co nejvíce do chodu školy, např. při organizování různých
aktivit (masopust, školní ples, školní projekty, exkurze apod.).
Garant
Výchovný poradce Mgr. Hana Kubínová
Spolupráce se speciální pedagožkou
Mgr. Markétou Práškovou, s ředitelkou školy PhDr. Janou Myslivcovou, se
zástupkyní školy Mgr. Lenkou Včelovou, s asistenty pedagoga a s ostatními
učiteli. Při vážnějších problémech se obracíme na paní ředitelku PPP Havlíčkův
Brod Mgr. Evu Stloukalovou, která nám zajišťuje preventivní a intervenční
programy.
SPOLUPRÁCE
S OSTATNÍMI ORGANIZACEMI
Ø Městská policie – besedy a přednášky
(právní odpovědnost mladistvých, drogová prevence)
Ø Policie Havlíčkův Brod – besedy a
přednášky, prevence kriminality dětí a mládeže;
Ø PPP a SPC Vysočina Havlíčkův Brod - vzdělávání
pedagogů, měsíční schůzky výchovných poradců; pedagogicko-psychologická
vyšetření žáků s problémem
Ø SPC Jihlava – pedagogicko-psychologická
vyšetření žáků s problémem, konzultace s pedagogy, výchovným poradcem
Ø OSPOD – řešení záškoláctví,
zanedbávání povinné rodinné péče;
Ø Dětští a odborní lékaři
Ø Úřad práce Havlíčkův Brod – volba
povolání
Ø Hasičský záchranný sbor (besedy)
Ø Záchranná služba Ledeč nad Sázavou
(besedy, školení)
Ø Krajský úřad Kraje Vysočina (školení,
schůzky)
Programy primární prevence
Dívky a chlapci sedmého ročníku se
zúčastní preventivního programu, který pořádá společnost MP Education, s.r.o. Cílovou skupinou programu
jsou děvčata a chlapci ve věku 12-13 let. Program má pomoci učitelům v přípravě
předpubertálních dětí na období dospívání.
Pro žáky druhého stupně (7. – 9.
ročník) bude připravena beseda Prevence závislostí, kterou bude organizovat Spektrum
Žďár nad Sázavou.
Pro zlepšení vztahů mezi žáky je
naplánován program Holky z Venuše, Kluci z Marsu, který zajišťuje
organizace MP Education, s.r.o.
Pro osmý ročník bude jako již
každoročně uspořádána beseda s názvem Posilování právního vědomí
nezletilých, která připraví OSPOD ve spolupráci s Městskou policií Světlá n/S.
Beseda na téma Výchova
k rodičovství pro devátý ročník je zajištěna ve spolupráci s MUDr.
Klatovským.
Žáci devátých ročníků si doplní
informace z oblasti finanční gramotnosti na přednášce, kterou pořádá Občanská
poradna Oblastní charity Havlíčkův Brod.
Pro celý druhý stupeň bychom chtěli
v letošním roce zrealizovat preventivní program umělecké agentury Rajcha
Memento Radka Johna.
I v tomto školním roce budeme
pokračovat ve spolupráci s místními subjekty a organizacemi, které se nám v
minulých letech velice osvědčily (besedy s odbornými lékaři, s OSPODEM, se
záchranáři, hasiči a Policií ČR).
Jelikož program naší školy nese název
Základní škola pro život, je pro nás důležité, aby z našich žáků vyrostly
osobnosti, které dokáží přiměřeně svému věku poukázat na určitý problém,
prozkoumat ho, zeptat se na něj, chtějí se vzdělávat a spolupracovat. Žáci by
měli umět co nejlépe využívat svůj volný čas, dobře vycházet s ostatními
lidmi jak ve škole, tak i mimo ni.
Dále se také budeme zaměřovat na
zkvalitnění vztahů učitel a žák, škola – rodiče prostřednictvím besed a dalších
akcí.
Budeme vycházet z Metodického
doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže MŠMT ČR č.j.: 21291/2010-28, které
nahrazuje stávající Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy
k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže č. j.: 20
006/2007-51. Tento pokyn do prevence rizikového chování zahrnuje:
a)
Ø záškoláctví,
Ø šikana, rasismus, xenofobie,
vandalismus,
Ø kriminalita, delikvence,
Ø užívání návykových látek (tabák,
alkohol, omamné a psychotropní látky – dále jen
„OPL“) a onemocnění HIV/AIDS a dalšími infekčními nemocemi souvisejícími
s užíváním návykových látek,
Ø závislost na politickém a náboženském
extremismu,
Ø netolismus (virtuální drogy) a
patologické hráčství (gambling)
b)
Ø domácí násilí,
Ø týrání a zneužívání dětí, včetně
komerčního sexuálního zneužívání,
Ø ohrožování mravní výchovy mládeže,
Ø poruchy příjmu potravy (mentální
bulimie, mentální anorexie).
Cíle jsou rozděleny na:
·
krátkodobé
·
dlouhodobé
Cíle pro školní rok 20017/2018:
a) krátkodobé
Ø seznámení žáků s týmem
pracovníků školního poradenského pracoviště (ŠPP) – informace, kde je najdeme,
emailovou adresu, konzultační hodiny apod.
Ø obnovení adresáře pro potřeby ŠMP
Ø zavedení pravidel tříd – třídní
učitel
Ø nabídka vzdělávání v oblasti
prevence pro pedagogický sbor
Ø zajištění dotace na
primárně-preventivní programy
Ø preventivní a adaptační programy
v některých ročnících
Ø průběžně informovat kolegy o
nabídkách dalších preventivních akcí a dalšího vzdělávání pedagogů v dané
oblasti
b) dlouhodobé
Ø pracovat na spolupráci rodičů a školy
Ø pravidelné (celoroční) hodnocení MPP
žáky i učiteli
Ø mapování situace v jednotlivých
třídách - klima tříd, možný výskyt rizikového chování (sociálně patologických
jevů)
Ø dodržovat a postupně doplňovat plán
činností, popř. ho obměnit dle situace
Ø spolupráce se školním parlamentem
Ø spolupráce s učiteli, žáky,
rodiči
Ø další vzdělávání pedagogů a metodiků
prevence